Automatische versnellingsbak

DSG en automatenbak

DSG specialist

De DSG (Direct Shift Gear) versnellingsbak behoort tot een van de beste automatische versnellingsbakken die er op dit moment zijn. De DSG combineert de sportiviteit en het lage brandstofverbruik van een handbak met het comfort van een automaat. Wat de DSG automaat uniek maakt zijn de twee koppelingen die worden gebruikt, reguliere automaatbakken hebben enkel 1 koppelomvormer. Binnenin de DSG versnellingsbak bevinden zich als het ware twee versnellingsbakken. Bij het overschakelen naar de volgende versnelling, wordt er ook geschakeld tussen de twee koppelingen. Dit betekent wanneer u in de eerste versnelling rijdt, staat de volgende (tweede) versnelling al klaar, deze draait dan al mee zonder daadwerkelijk ingeschakeld te zijn.
Dit komt omdat de oneven versnellingen op de ene as liggen en de even versnellingen op de andere as. Door de techniek van de dubbele koppeling gaan versnellingen naadloos en snel in elkaar over. Veel DSG bakken kunnen zonder problemen ruim 400 of meer Nm koppel handelen, zonder dat de DSG-software hiervoor moet worden aangepast. Maar zodra je in hogere tuning-stages komt, is het noodzakelijk ook de software te bewerken, om zo problemen te voorkomen. Wij kunnen hiervoor de software van de bak aanpassen en blijven netjes binnen de toleranties die door de fabrikant zijn voorgeschreven. De auto heeft dus zeker niet te lijden onder de tuning. Sterker nog: de motor zal er aanmerkelijk beter door reageren en presteren!

De DSG versnellingsbakken die wij softwarematig op maat maken zijn:

De DQ200(ook de MQB) , dit is de 7-Versnellingsbak met droge koppeling. (275nm ->330nm
De DQ250 (ook de MQB), dit is 6-versnellingsbak met natte koppeling. (350nm ->450+nm)
De DQ500, dit is de 7-versnellingsbak met natte koppeling. (500nm->800+nm)
De DL501, dit is de 7-versnellingsbak met elektro-hydraulisch gecontroleerde dubbele koppeling.

DSG versnellingsbak kenmerkt zich aan het naadloos overschakelen in versnellingen. Ondanks de souplesse kent de DSG automaat problemen, zoals het te vroeg opschakelen, slippende koppeling, overmatig trillen etc.
Wij leveren een aantal software aanpassingen die de levensduur van de DSG bak doet verlengen, altijd met levenslange garantie op software

Problemen DSG versnellingsbak.

  • Te vroeg opschakelen.
  • Bijgeluiden uit de bak.
  • Bijgeluiden uit de bak bij afremmen, net voordat de auto stil staat.
  • Bak schakelt elke keer terug bij accelereren (kickdown), terwijl de gebruiker dit niet wil.
  • De 's' is veel te extreem, de bak schakelt extreem laat op, en te vroeg terug.
  • Bak schakelt over bij max rpm.
  • De auto trilt en rijdt schokkend bij het aangrijpen van de koppeling of bij het overschakelen.
  • Bij gas geven schiet de bak uit de versnelling.
  • Bak schakelt niet goed bij hoge toeren.
  • Bak schakelt alleen in 1 en 2.
  • Schokje bij opschakelen van 5de naar 6de versnelling.

DSG Tuning

Bij DSG tuning kennen wij een paar opties. De eerste optie is het standaard pakket. Bij dit pakket worden een aantal wijzigingen gedaan die alleen gericht zijn op de versnellingsbak.
De volgende aanpassingen worden gedaan:

  • Verhoging van de koppelbegrenzing
  • Kickdown optimaliseren
  • Toerenbegrenzing optimaliseren
  • Schakelmomenten optimaliseren

Verder kunnen wij de bak geheel naar de wens van de klant aanpassen, hieronder de mogelijkheden die wij bieden:

  • Koppelbegrenzers verhogen (advies in combinatie met tuning)
  • Aanpassingen kickdown en terugschakelfuncties
  • Deactiveren kickdown bij manuele stand (voorkomt ongewenst terugschakelen)
  • Kickdown en terugschakelfuncties aanpassen
  • Schakelpatroon - activering 1e versnelling.
  • Schakelpatroon - overschakelen bij hogere snelheden.
  • Verhogen maximaal koppel, noodzakelijk bij tuning!
  • Schakelsnelheid (c.a. 20ms).
  • Maximaal toerental schakelen verhogen benzinemotoren.
  • Maximaal toerental schakelen verlagen dieselmotoren.
  • Manueelstand uitschakelen en automatisch laten opschakelen.
  • Launchcontrol toerental modificeren
DSG versnellingsbak

Automatenbak

Veel fabrikanten schrijven het niet voor om de automaatbak te verversen, zij zeggen filled for life.

Mechanische onderdelen in de bak zijn aan slijtage onderhevig. De vervuiling door deze slijtage wordt opgenomen door de olie en meegenomen naar het filter.

Het vermogen om vervuiling mee te nemen en af te voeren neemt echter in loop van de tijd af dit komt vooral door de thermische belasting van de olie. Onder normale omstandigheden is deze belasting normaal maar de kwaliteit van de olie loopt toch terug.

Hoge thermische belastingen ontstaan vooral bij hogere belasting van de auto. Denk hierbij aan zware belading, hoge snelheden of het rijden met caravan of aanhangwagen.

Bij het verouderen van de olie zal er ook vervuiling achterblijven in regelblokken van de automaatbak waardoor deze niet meer goed kunnen regelen. Uiteindelijk heeft dit invloed op het rijgedrag, denk hierbij aan ruw schakelen, te laat schakelen bij hogere toeren, overmatige slip in de bak.

Ook overmatige slip in de bak veroorzaakt hogere temperaturen en dus snellere veroudering van de olie.

Ons advies is dan ook om de olie van de bak te vervangen en houden hier een interval van 100.000 km bij aan.

Het vervangen van de olie is echter niet een kwestie van olie eruit laten lopen en nieuwe er in. Bij het aftappen van de olie komt er hooguit 50% van de olie uit de bak, geen goede manier van verversen.

Voor het verversen van de bak maken wij gebruik van een spoelmachine. Met deze machine zorgen wij ervoor dat alle olie uit de bak wordt vervangen. Uiteraard vervangen wij deze olie door hoogwaardige automaatolie met de juiste fabriek specificaties. Bij veel automaatbakken is het ook mogelijk het filter te vervangen en dat gebeurt dan ook.

Na het spoelen van de automaatbak zult u merken dat deze weer soepel en als vanouds gaat schakelen.

Spoelen is een onderhoud aan de automaatbak en geen reparatie. Bakken die al teveel slijtage vertonen kunnen wij niet herstellen op deze manier hiervoor is revisie noodzakelijk.

Revisie van een automaatbak is duur, houdt rekening met een kostenpost tussen de € 2500.00 en € 5000.00

Voorkom revisie en laat de bak op tijd spoelen.

Automaatbak spoelen
Team bosch car service

Uw auto is bij Bosch Car Service in goede handen