De DSG (Direct Shift Gear) versnellingsbak behoort tot een van de beste automatische versnellingsbakken die er op dit moment zijn. De DSG combineert de sportiviteit en het lage brandstofverbruik van een handbak met het comfort van een automaat. Wat de DSG automaat uniek maakt zijn de twee koppelingen die worden gebruikt, reguliere automaatbakken hebben enkel 1 koppelomvormer. Binnenin de DSG versnellingsbak bevinden zich als het ware twee versnellingsbakken. Bij het overschakelen naar de volgende versnelling, wordt er ook geschakeld tussen de twee koppelingen. Dit betekent wanneer u in de eerste versnelling rijdt, staat de volgende (tweede) versnelling al klaar, deze draait dan al mee zonder daadwerkelijk ingeschakeld te zijn.
Dit komt omdat de oneven versnellingen op de ene as liggen en de even versnellingen op de andere as. Door de techniek van de dubbele koppeling gaan versnellingen naadloos en snel in elkaar over. Veel DSG bakken kunnen zonder problemen ruim 400 of meer Nm koppel handelen, zonder dat de DSG-software hiervoor moet worden aangepast. Maar zodra je in hogere tuning-stages komt, is het noodzakelijk ook de software te bewerken, om zo problemen te voorkomen. Wij kunnen hiervoor de software van de bak aanpassen en blijven netjes binnen de toleranties die door de fabrikant zijn voorgeschreven. De auto heeft dus zeker niet te lijden onder de tuning. Sterker nog: de motor zal er aanmerkelijk beter door reageren en presteren!
De DSG versnellingsbakken die wij softwarematig op maat maken zijn:
De DQ200(ook de MQB) , dit is de 7-Versnellingsbak met droge koppeling. (275nm ->330nm
De DQ250 (ook de MQB), dit is 6-versnellingsbak met natte koppeling. (350nm ->450+nm)
De DQ500, dit is de 7-versnellingsbak met natte koppeling. (500nm->800+nm)
De DL501, dit is de 7-versnellingsbak met elektro-hydraulisch gecontroleerde dubbele koppeling.
DSG versnellingsbak kenmerkt zich aan het naadloos overschakelen in versnellingen. Ondanks de souplesse kent de DSG automaat problemen, zoals het te vroeg opschakelen, slippende koppeling, overmatig trillen etc.
Wij leveren een aantal software aanpassingen die de levensduur van de DSG bak doet verlengen, altijd met levenslange garantie op software
Problemen DSG versnellingsbak.
- Te vroeg opschakelen.
- Bijgeluiden uit de bak.
- Bijgeluiden uit de bak bij afremmen, net voordat de auto stil staat.
- Bak schakelt elke keer terug bij accelereren (kickdown), terwijl de gebruiker dit niet wil.
- De 's' is veel te extreem, de bak schakelt extreem laat op, en te vroeg terug.
- Bak schakelt over bij max rpm.
- De auto trilt en rijdt schokkend bij het aangrijpen van de koppeling of bij het overschakelen.
- Bij gas geven schiet de bak uit de versnelling.
- Bak schakelt niet goed bij hoge toeren.
- Bak schakelt alleen in 1 en 2.
- Schokje bij opschakelen van 5de naar 6de versnelling.
DSG Tuning
Bij DSG tuning kennen wij een paar opties. De eerste optie is het standaard pakket. Bij dit pakket worden een aantal wijzigingen gedaan die alleen gericht zijn op de versnellingsbak.
De volgende aanpassingen worden gedaan:
- Verhoging van de koppelbegrenzing
- Kickdown optimaliseren
- Toerenbegrenzing optimaliseren
- Schakelmomenten optimaliseren
Verder kunnen wij de bak geheel naar de wens van de klant aanpassen, hieronder de mogelijkheden die wij bieden:
- Koppelbegrenzers verhogen (advies in combinatie met tuning)
- Aanpassingen kickdown en terugschakelfuncties
- Deactiveren kickdown bij manuele stand (voorkomt ongewenst terugschakelen)
- Kickdown en terugschakelfuncties aanpassen
- Schakelpatroon - activering 1e versnelling.
- Schakelpatroon - overschakelen bij hogere snelheden.
- Verhogen maximaal koppel, noodzakelijk bij tuning!
- Schakelsnelheid (c.a. 20ms).
- Maximaal toerental schakelen verhogen benzinemotoren.
- Maximaal toerental schakelen verlagen dieselmotoren.
- Manueelstand uitschakelen en automatisch laten opschakelen.
- Launchcontrol toerental modificeren